Vår Pedagogik
Vår Pedagogik
Språkprofil
Vi tror att barn lär sig språk lättast genom ”en pedagog-ett språk”. Därför finns det alltid en engelsktalande och en svensktalande pedagog i varje grupp. Den tredje pedagogen kan tala antingen eller, men är konsekvent i sitt språk. På Engelska Franska Förskolan finns det en del där vi undervisar på franska och svenska. Språket är som en röd tråd genom alla våra aktiviteter. Vi har erfarenhet och vet hur man jobbar med barns språkutveckling och vi strävar alltid efter att bli bättre och utvecklas. Vi håller oss uppdaterade vad gäller forskning och råd. Vi jobbar medvetet med barnens språkuppbyggnad och pedagogerna vet hur barn bygger språk.
Hälsoprofil
Vi erbjuder så långt som det är möjligt ekologisk och kravmärkt mat. All frukt och alla mejerivaror är ekologiska. Vi vill att våra förskolor ska vara sockerfria så långt det är möjligt. På vår förskola i Norra Djurgårdsstaden har vi ett stort nytt eget tillagningskök, där vår kock lagar vår egen mat. Vi har som mål att erbjuda yoga en gång i veckan. Utevistelse varje dag är för oss en självklarhet. Vi åker till skogen minst en gång i veckan. Barnen får lära sig hur de tar hand om ”moder jord” och sin hälsa. Vår förskola på Norrmalm är ”Grön Flagg” certifierad och de andra två förskolorna jobbar för att bli det. Självklart har vi en kemikaliefri förskola i enlighet med Stockholm Stads mål.
Vi har idrottsdag och skogsdag varje vår.
Reggio Emilia
Vi hittar mycket som inspirerar oss både i Reggio Emilia filosofin och i Montessoris sätt att se på saker. Vi har låtit oss inspireras av dem. Vi pratar och reflekterar mycket kring vår barnsyn. Genom att tro att barnen är kompetenta och att de kan själva. Vi låter barnen pröva sina teorier och finns där för att stötta och guida dem att själva hitta svaren. ”Hjälp mig hjälpa mig själv”. Vi tror att barnen lär från varandra och ser miljön som den tredje pedagogen. Därför försöker vi göra miljön så tillgänglig och inbjudande som möjligt. Vi försöker också organisera ”små rum” i rummen. Vi tror också att barn har hundra språk och ska ha möjlighet att testa så många som möjligt. De ska få möjlighet att skapa, pröva och experimentera med många olika material. Vi använder oss av pedagogisk dokumentation. Det är viktigt att vi reflekterar hela tiden: Vad ska vi dokumentera? När ska vi dokumentera? Hur ska vi dokumentera?
Swedenborgsgatan 14, 118 48 Stockholm
Org.nr.: 5567258040
E-mail: carina.nihlen@esn.se
Tel: 076-6325421